Επιστολή προς τα αρμόδια υπουργεία Ενέργειας και Ανάπτυξης έστειλε ο ΣΕΦ, ζητώντας την ένταξη των φωτοβολταϊκών ως επιλέξιμης τεχνολογίας στο πλαίσιο του προγράμματος “Εξοικονόμηση κατ’ οίκον”, καθώς και στις σχετικές ρυθμίσεις περί συμψηφισμού έργων εξοικονόμησης με πρόστιμα αυθαιρέτων.
Στο πρόγραμμα “Εξοικονόμηση κατ’ οίκον” οι επιλέξιμες δαπάνες περιελάμβαναν μέχρι τώρα τοποθέτηση θερμομόνωσης στο κέλυφος του κτηρίου, αντικατάσταση κουφωμάτων και αναβάθμιση του συστήματος θέρμανσης και παροχής ζεστού νερού χρήσης. Αφορούσαν λοιπόν έμμεσες παρεμβάσεις προκειμένου να μειωθούν τα απαιτούμενα ποσά πρωτογενούς ενέργειας για την κάλυψη των αναγκών θέρμανσης, ψύξης, παραγωγής ζεστού νερού χρήσης και φωτισμού (μάλιστα στα σπίτια δεν συνυπολογίζεται ο φωτισμός στην τελική ενεργειακή κατανάλωση).
Η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων αν και αποτελεί άμεση παρέμβαση για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας δεν περιλαμβανόταν στις επιλέξιμες δαπάνες. Ειδικά στο πλαίσιο της αυτοπαραγωγής με ενεργειακό συμψηφισμό (net metering), η εξοικονόμηση ενέργειας και τα εν γένει οφέλη που προκύπτουν από την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών είναι προφανή και αναμφισβήτητα.
Προτείνεται λοιπόν η διεύρυνση των επιλέξιμων δαπανών ώστε να περιλαμβάνεται σε αυτές η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και εν γένει ΑΠΕ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ειδικά στο πλαίσιο του net metering.
Πέραν αυτού, βάσει της Υ.Α. υπ’αρ.οικ.42554 (ΦΕΚ 2440Β΄/15-09-2014) καθορίζεται ο τρόπος συμψηφισμού των ποσών που καταβάλλονται για την ενεργειακή αναβάθμιση και για τη στατική επάρκεια κτηρίων προ του έτους 2003 με τα ποσά του ειδικού προστίμου που προβλέπονται από τον ν.4178/2013 “Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης − Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις” (ΦΕΚ Α΄ 174).
Βάσει αυτής της Υ.Α. ο συμψηφισμός δύναται να διενεργηθεί μέχρι ποσού που δεν υπερβαίνει το 50% ειδικού προστίμου (δεν περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ), εφόσον οι παρεμβάσεις επιφέρουν αναβάθμιση του κτηρίου κατά μια τουλάχιστον κατηγορία ή έστω εφόσον εξοικονομείται πρωτογενής ενέργεια μεγαλύτερη από το 30% της κατανάλωσης του κτηρίου αναφοράς (ίδιο κριτήριο ένταξης όπως και του προγράμματος “Εξοικονόμηση κατ’ οίκον”). Οι επιλέξιμες δαπάνες και το κόστος που δικαιολογείται ανά παρέμβαση καθορίζονται και πάλι από το πρόγραμμα “Εξοικονόμηση κατ’ οίκον”.
Είναι χαρακτηριστική η διάθεση ιδιοκτητών ακινήτων να καταβάλλουν τα ποσά –εφόσον υπάρχουν άμεσα διαθέσιμα- προκειμένου να ολοκληρώσουν παρεμβάσεις στο πλαίσιο της ενεργειακής αναβάθμισης παρά στην καταβολή των δόσεων του ειδικού προστίμου. Ειδικά σε περιπτώσεις κτηρίων τριτογενή τομέα (ξενοδοχεία, εμπορικές επιχειρήσεις, βιομηχανίες) όπου οι υπερβάσεις είναι συνήθως μεγάλες και το ειδικό πρόστιμο αντίστοιχα υψηλό, υπάρχει ενδιαφέρον για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και εν γένει ΑΠΕ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Προτείνεται λοιπόν και σε αυτή την περίπτωση η διεύρυνση των επιλέξιμων δαπανών ώστε να περιλαμβάνεται σε αυτές η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και εν γένει ΑΠΕ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ειδικά στο πλαίσιο του net metering.
Τέλος η επιπλέον μοριοδότηση ως προσφορά κίνητρου για την εγκατάσταση ΑΠΕ σε κτήρια που εντάσσονται σε προγράμματα επιδοτήσεων θα πρέπει να συνεχισθεί ειδικά στο πλαίσιο του net metering, καθότι υπό αυτή τη μορφή αποτελεί πραγματική περιβαλλοντική δράση.